Ochrana práv příjemce

Ochrana práv osob znevýhodněných svou nepříznivou sociální situací a tudíž často omezených ve schopnostech a možnostech se účinně chránit či se domáhat svých práv je jednou ze základních povinností pomáhajícího vyplývající z Listiny základních práv a svobod, dalších zákonů i různých mezinárodních závazků, např. z evropské Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.


Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech, bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení.


Diskriminace
Podle zákona se za diskriminaci označuje jednání, kdy ve srovnatelné situaci je s jednou osobou zacházeno méně příznivě než s osobou druhou. Tento druh diskriminace se považuje za diskriminaci přímou. Nepřímá diskriminace znamená znevýhodnit jednu osobu vůči osobě jiné na základě zdánlivě logického zdůvodnění situace; třeba znevýhodnit seniora hledajícího zaměstnání či nájem bytu s odůvodněním, že v budově není výtah. Antidiskriminační zákon svěřuje působnost v oblasti rovného zacházení veřejnému ochránci práv (ombudsmanovi). Úřad veřejného ochránce práv by měl podle zákona poskytovat právní pomoc ve věcech ochrany před diskriminací.

Domácího násilí
Zprvu se může jednat o nenápadné omezování osobní svobody, verbální útoky, urážky, zesměšňování, ponižování a vyhrožování různými újmami nebo násilím,odnímání finančních prostředků, omezování pohybu, odebírání potravy, omezování ve spánku, všudypřítomnou kontrolu, omezování kontaktů s rodinou a přáteli, fyzické trýznění. Širší pojem domácího násilí zahrnuje také násilí páchané na dětech a násilí na seniorech žijících ve společně obývaném, bytě nebo domě. Pod pojmem domácí násilí se myslí vždy jednostranný násilný akt, při kterém nikdy nedochází k záměně rolí, násilník zůstává vždy násilníkem a oběť obětí. Charakteristickým znakem domácího násilí je nerovné postavení mezi pachatelem a obětí. Na rozdíl od většiny trestních činů zná oběť domácího násilí dobře pachatele a navíc s ním má mnoho společného. V případě seniorů je domácí násilí fenoménem zvláště nebezpečným vzhledem k jejich větší závislosti a nemohoucnosti a též s ohledem na značné omezení jejich sociálních kontaktů. V neposlední řadě brání seniorům zveřejnit domácí násilí ten fakt, že nejčastěji bývají týráni vlastními dětmi či nejbližší rodinou a tyto skutečnosti komplikují ochotu oběti trestný čin oznamovat a spolupracovat s policií a soudy.
Asistent respektuje odlišnosti příjemce a neupřednostňuje a neopomíjí je při poskytování služby podle těchto kritérií.
I mentálně postižený má mít v nejvyšší možné míře stejná práva jako ostatní lidské bytosti. Jestliže někteří postižení nejsou schopni účinně využívat svá práva v důsledku hloubky svého postižení a jestliže se ukáže potřeba omezit tato práva buď částečně, nebo úplně, pak musí postup používaný za účelem omezení nebo zrušení těchto práv chránit postiženého zákonně proti jakékoli formě zneužití. Tento postup by měl být založen na hodnocení kvalifikovaných znalců, kteří by posoudili sociální způsobilost postiženého. Omezení nebo zrušení práv má být podrobeno periodickým revizím a musí být odvolatelné u vyšších institucí.

Ponižující zacházení

Vzájemném oslovování
Platí stejná pravidla při komunikaci s mentálně postiženými jako s lidmi bez psychického postiženi. Dospělí lidé si běžně vykají, pokud oslovení a vykaní chtějí změnit nebo upravit na tykání, musí se oboustranně domluvit. To se týká pracovní i společenské komunikace.
Asistent oslovuje příjemce tak, jak si sám přeje – běžnou praxí je vzájemné oslovování příjmením a vykání, pokud má příjemce jiná přání, je toto zaznamenáno a respektováno.

Jednání s příjemcem
Asistent jedná s klientem na úrovni partnerství. Při komunikaci nejsou používány infantilní výrazy (papat, bumbat apod.), zdrobněliny, hrubé, vulgární nebo slangové výrazy, cizí a přejatá slova, kterým příjemce nerozumí. S příjemcem komunikuje pravdivě, dbá na shodu verbálního a neverbálního projevu. Tempo a hlasitost řeči přizpůsobuje možnostem a schopnostem příjemce. V souladu s individuálními možnostmi příjemce je třeba ověřovat dotazem, zda rozumí, případně využívat alternativní komunikační prostředky.

Příjemce má právo na důstojnost:
s příjemcem jedná, komunikuje na partnerské úrovni tak, aby poskytnutým informacím rozuměl, oslovuje pane/paní nebo dle sjednané úmluvy (maximálně však paní Vlasto apod., ne jinak, zásadně netyká), při komunikaci respektuje osobní zónu.

Osobní hygiena
Při poskytování péče je důsledně dodržováno právo příjemce na zachování soukromí při zajištění osobní hygieny, včetně toalety a použití WC (příjemce je na toaletě sám). Pokud to není možné, tak pouze s asistentem, který zabezpečuje pomoc při hygieně. Neodhaluje klienta před zraky nesouvisejících osob.

Zneužívání pravomoci
Asistent nesmí postupovat v neprospěch příjemce z pozice moci a z pozice přístupu k informacím, nesmí příjemci ani vnucovat svou vůli, může pouze poradit, doporučit.

Prezentace péče na veřejnosti
Možnost porušení práva na ochranu osobních údajů, práva na zachování důstojnosti, ochrana příjemce před stigmatizací v důsledku využívání poskytované péče. V rámci péče i na veřejnosti jsou zveřejňovány pouze takové záznamy a obrazové materiály, které nezachycují příjemce v nedůstojné roli, zesměšňující situaci anebo pozici, která by mohla vést ke snížení jeho důstojnosti.

Nedotknutelnost osoby a jejího soukromí
Podle zákona může být osobní svoboda omezena jen výjimečně a na základě zákona, pokud se osoba dopouští takového jednání, které škodí jí samé či jejímu okolí, a to pouze se souhlasem soudu. Taková osoba musí mít v určitých případech ustanoveného opatrovníka.

Právo na ochranu své osobnostizejména života a zdraví, občanské cti a lidské důstojnosti, dále svého jména, soukromí a projevů osobní povahy, práva materiální (kdy je ohrožena fyzická složka lidské osobnosti, život či zdraví člověk fyzické či psychické a práva), nemateriální,(duševní součásti lidské osobnosti, jako je čest, dobrá pověst, důstojnost člověka, jeho soukromí, jméno člověka a záznamy osobní povahy, písemnosti, podobizny, obrazové a zvukové záznamy, které smějí být použity pouze se svolením osoby, které se tyto záznamy týkají. Svolení není třeba použijí-li se písemnosti a záznamy osobní povahy k účelům úředním na základě zákona či přiměřeným způsobem též pro vědecké a umělecké účely. Ani takové použití však nesmí být v rozporu s oprávněnými zájmy fyzické osoby.

Ochrana osobních a citlivých údajů,
listovního tajemství: asistent shromažďuje a vede takové údaje o příjemci , které umožňují poskytovat bezpečnou, odbornou a kvalitní péči.Všechny osobní údaje jsou uloženy v uzamykatelných kartotékách v kanceláři asistenta, nejsou veřejně přístupny. Každý příjemce má svoji složku, která obsahuje tyto dokumenty: smlouvu o poskytnutí sociální služby, přílohy smlouvy, eventuelně změny a dodatky zmíněných tiskopisů a aktuální záznamy související s poskytováním péče, záznam o uložení klíčů, doklady o zaplacení péče. Osobní spis příjemců služby, kteří službu zrušili eventuelně zemřeli , jsou uloženy a skartovány. Osobní a citlivé údaje, které příjemce asistentovi sdělí a svěří, zůstávají přísně interní záležitostí , bez jeho souhlasu se nepředávají ani nesdělují třetí osobě, která nemá s poskytováním a průběhem péče co do činění. Asistent není oprávněn otevírat a číst bez výslovného a jasného vyzvání adresáta jakoukoliv poštu. Je povinen pokud je to domluveno ve výkonu péče, neporušené listovní zásilky převzít a předat příjemci. Stejná pravidla platí i pro odesílání pošty.

Obydlí je nedotknutelné
Asistent musí dodržovat běžné společenské konvence:

Jiné zásahy do nedotknutelnosti obydlí mohou být zákonem dovoleny, jen je-li to nezbytné pro ochranu života nebo zdraví osob, pro ochranu práv a svobod druhých anebo pro odvrácení závažného ohrožení veřejné bezpečnosti a pořádku. S tímto postupem je seznámen.
Pokud si uživatel přeje vzhledem ke své imobilitě, aby měl asistent klíče, je sepsána dohoda o zapůjčení klíčů. Klíče jsou označeny barevným štítkem s kódem, nikoliv jménem, mimo službu jsou pověšeny v uzamykatelné skříňce v kanceláři asistenta.

Evidence klíčů osob využívajících péči: Pokud obdrží asistent od příjemce klíče, jsou zaevidovány a je proveden jejich soupis. O pohybu klíčů je vedena evidence , evidence je založena v kanceláři asistenta. Klíče jsou označeny barevným štítkem, příp. s kódem, nikoliv jménem.

  Při pohybu v bytě klienta
Asistent se pohybuje pouze v domluvených částech bytu, nesmí prohlížet osobní věci a majetek příjemce, v bytě nepřemísťuje z vlastní vůle příjemcovy věci, neprochází jeho osobní věci, skříně, jen pouze pokud sám požádá a vždy v jeho přítomnosti.

Zasahování do soukromého života
Příjemce si sám rozhoduje o svém vzhledu (styl oblečení, délka vlasů, vousů).
Možnost volby rozhodování o svém čase (vstávání, strava, spánek,...),místě a svobodě pobytu, volby asistent zohledňuje při domlouvání zavádění služby.
Nikdo nesmí porušit listovní tajemství ani tajemství jiných písemností a záznamů, ať již uchovávaných v soukromí, nebo zasílaných poštou anebo jiným způsobem, s výjimkou případů a způsobem, které stanoví zákon. Stejně se zaručuje tajemství zpráv podávaných telefonem, telegrafem nebo jiným podobným zařízením.

Právo stěžovat si
Právo podávat stížnosti, podněty a připomínky je nezanedbatelným právem příjemců dané ustanovením § 88 písm. e) zákona o soc. službách.. Současně by mělo být i ukazatelem kvality poskytování péče, sloužícím k určité sebereflexi.
Podání stížnosti nesmí být na újmu tomu, kdo ji podal - podmínky pro její podání proto musí být nastaveny tak, aby nesnižovaly důstojnost stěžovatele a neovlivňovaly nežádoucím způsobem vztahy v zařízení.

Rodina nárok na ochranu

Spolupráce s rodinou
Asistent pravidelně komunikuje s rodinami klientů, zprostředkovává kontakty s odborníky, informuje rodinné příslušníky o dalších možnostech pomoci osobám se zdravotním postižením, o možnostech kompenzačních pomůcek, zapojuje rodinné příslušníky do jednorázových aktivit, apod.
Právo na kontakt s ostatními lidmi a komunitou (asistent podporuje kontakt s rodinou, přáteli, společenským a kulturním děním - např. poskytuje možnost doprovodu či dovozu na různé akce).

Osobní svoboda, svoboda myšlení, svědomí a náboženství

Postoje Člověk si během života tvoří soubor názorů, reakcí k okolí, vytváří si postoje. „Postoj je relativně trvalá soustava pozitivních nebo negativních hodnocení, emocionálního cítění a tendencí chování k objektu nebo proti objektům postoje. Postoj vždy zahrnuje hodnocení.“Jinými slovy - postoj je vyhodnocený názor. Asistent vždy respektuje postoje příjemce.

Možnost vlastního rozhodování

  1. Příjemce není objektem působení asistenta, ale aktivním subjektem, který se podílí na utváření průběhu péče a spolurozhoduje o jejím poskytování
  2. právo navrhnout takový způsob podpory, jaký jim nejlépe vyhovuje
  3. právo navrhovat změny v poskytování péče dle svého zdravotního stavu a sociální situace, Smlouvu o poskytování péče
  4. právo na odstoupení od smlouvy o poskytování služby bez udání důvodu
  5. právo na podání srozumitelných informací vhodnou formou
  6. svobodu přesvědčení a projevu; asistent nutí (například formou zastrašování nebo nátlaku) příjemce brát léky, dodržovat lékařem stanovaný režim, dietu, pravidelnou stravu, pitný režim. Musí jen informovat příjemce o případném zhoršení zdravotního stavu, ale příjemce se sám rozhoduje.

Právo na přiměřené riziko
toto právo úzce souvisí s právem na vlastní rozhodování, kdy je zcela na příjemci (pokud jeho rozhodovací schopnosti nejsou sníženy), jakou kvalitu svého života si chce zvolit. Od prvního kontaktu je opakovaně informován o péči, asistent zjišťuje vůli zájemce. Domlouvají se o rozsahu, četnosti, způsobu, změně a ukočení služby, o naplňování svých potřeb a cílů, o řešení své nepříznivé situace. Vytrhnout člověka z jeho přirozeného prostředí proti jeho vůli může mít mnohdy pro něho samotného fatální důsledky. Příjemce či zájemce o péči je plně zodpovědný za své rozhodnutí.
Toto rozhodnutí má však své hranice a těmi je ohrožení vlastního života. Pokud by svým rozhodnutím sám sebe ohrožoval na zdraví či dokonce životě nebo tímto ohrožoval své okolí, poté má asistent právo službu neposkytnout a povinnost tuto situaci nahlásit dle povahy ošetřujícímu lékaři, který situaci vyhodnotí a příp.zahájí kroky k omezení způsobilosti k některým právním úkonům. Avšak zajistí, aby takovýto člověk nezůstal zcela bez pomoci – např. domluva s blízkou osobou o zajištění péče, po domluvě s ošetřujícím lékařem odvoz na lůžkové oddělení. O tomto stavu je vždy vyhotoven zápis. Asistent respektuje právo uživatele na přiměřené riziko, nevede-li k bezprostřednímu ohrožení života! Také např. nevytváří na příjemce nátlak, že už musí odejít do nějakého rezidenčního zařízení, jako je domov pro seniory. Změna schopnosti příjemce se správně rozhodnout, rozpoznat nepřiměřené riziko: Jedná se o situace, kdy příjemce není schopen v důsledku zhoršení svého zdravotního a psychického stavu přiměřeně posoudit situaci, zvážit riziko a jeho následky – vzniká nebezpečí ohrožení jeho nebo ostatních lidí na majetku či zdraví.
Pokud se jedná o větší, ale přechodnou změnu situace (například pohybová omezení jako důsledek úrazu nebo rehabilitace po operaci), asistent navrhne poměrné rozšíření poskytovaných úkonů .Toto rozšíření úkonů může zůstat zavedeno nastálo. Jakmile to však situace dovolí, od poskytování nově zavedené péče se opět upouští. Možnost dodatečné péče v případě potřeby znovu poskytnout zůstává.
Pokud se změna jeví jako dlouhodobá nebo trvalá, asistent pružně iniciuje využití jiných alternativ péče mimo svůj rámec . Může to být trvalá péče rodinných příslušníků, přátel, oslovení poskytovatele vhodné terénní sociální služby, či stacionáře nebo ve spolupráci s lékařem zařídí převedení přjemce do pobytové sociální služby.

Právo na dostatečné a srozumitelné informace.
Informace o péči dostává opakovaně v rozsahu podle individuální potřeby, přiměřeným způsobem komunikace. Není pravdivý názor, že určitá skupina osob nemůže přesně formulovat své požadavky či stížnosti týkající se porušování jejich práv, a tudíž jejich tvrzení nelze považovat za věrohodná (občané zbavení způsobilosti k právním úkonům ad.). Zapomíná se, že existují možnosti a techniky, jak i tito příjemci dokáží své potřeby či problémy uvést. Asistent je využívá.
Respektuje osobní tempo, přizpůsobujeme slovník a množství informací, sleduje neverbální komunikaci. Přizpůsobuje se reakcím, sleduje zpětnou vazbu, zda chápe a rozumí. Při práci úkony srozumitelně komentuje, vysvětluje co, jak, vybízí k přiměřené spolupráci.

Respekt k životním postojům, náboženství a politickému přesvědčení.
Respektováno právo na sebeurčení. Pokud příjemce vyjadřuje své přesvědčení, asistent je vyslechne, nehodnotí, zachová neutralitu. Nikdy se nesnaží vnutit svoje názory.
Pokud příjemce požaduje služby z náboženské či politické oblasti, tuto potřebu vyjedná a podle možností zajistí.

Právo na sociální zabezpečení

Právo na lékařskou péči
Každá osoba má právo na výběr lékaře, který má pečovat o její zdraví. Má právo na pravidelnou informaci a osobní zdravotní situaci a má právo podílet se na všech rozhodováních o sobě.
Každá osoba má právo na vhodnou fyzikální terapii, jakož i na takovou výchovu, readaptaci a vedení, které mu umožní rozvinout v maximální možné míře jeho možnosti a schopnosti.
Každá osoba má právo na ekonomické zabezpečení a slušnou životní úroveň. Má plné právo podle svých možností produktivně pracovat nebo se zabývat jinou užitečnou činností.

Nedostatečné hmotné zabezpečení uživatele
Pokud se asisten dozví, že se uživatel dostal do tíživé hmotné situace, je povinen toto v rámci své kompetence a možností řešit a to i ve spolupráci s rodinnými příslušníky.
Úzce spolupracuje s odborem sociálních , pracovním úřadem. Snaží se uživateli služby zajistit potřebné vyplácení sociálních dávek: vzhledem k závislosti na péči vyřízení příspěvku na péči, dávky sociální péče pro osoby se zdravotním postižením, invalidní, či starobní důchod, v případě nároku pomůže vyřídit pomoc v hmotné nouzi. Zdravotní pomůcky – pomůže s výběrem dle kvality a % hrazením zdravotní pojišťovnou. Pomůže vyřídit rehabilitační a kompenzační pomůcky pro zdravotně postižené občany.

Účastnit se kulturního života
Každé osobě musí být umožněna komunikace, pohyb a přístup ke společnosti, vzdělání, úřadům, ekonomickým a profesním aktivitám i k aktivitám ve volném čase a ve sportu.
Právo na kontakt s ostatními lidmi a komunitou asistent podporuje kontaktem s rodinou, přáteli, společenským a kulturním děním veřejným i jiných sociálních služeb. Poskytuje možnost doprovodu či dovozu na různé akce.

Nikdo nesmí být nuceným k pracím nebo službám.
Průběh poskytované péče si již zájemce domlouvá společně s asistentem. Způsob provedení závisí jak na schopnostech, možnostech či zdravotním stavu zájemce, tak na možnostech asistenta. Pokud se příjemce rozhodne, může své naplánované úkony změnit. Tento postup, který je pro asistenta závazný, dává možnost samostatně se rozhodovat, uplatňovat svá práva a zároveň přijímat povinnosti, které z těchto práv vyplynou.

Lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno.

Komunikace asistenta o příjemci
Možnost porušení práva na ochranu osobních údajů, práva na ochranu důstojnosti (hovor o příjemci před cizími osobami, sdělováním nevhodných informací, apod.).
Asistent shromažďuje o příjemcích pouze informace, které jsou nezbytné pro kvalitní péči. Potřebné informace uchovává tak, aby se nedostaly k nepovolaným osobám, aby nedošlo např. k zesměšnění či porušení důstojnosti příjemce.

Komunikace o příjemcích na veřejnosti
Právo na ochranu před zneužitím poskytnutých informací – závazek mlčenlivosti. Asistent zná povinnost zachovávat mlčenlivost o příjemci a péči, kterou vykonává. V rámci péče i na veřejnosti jsou zveřejňovány pouze takové záznamy a obrazové materiály, které nezachycují klienta v nedůstojné roli, zesměšňující situaci anebo pozici,

Definice oblastí porušování práv příjemců

diskriminace – zneužívání moci asistenta vůči příjemci podvádění – užití jakékoliv formy oklamání podvedení příjemce s cílem přimět ho udělat to, co si přeje asistent nebo zabránit příjemci v jednání, které je z pohledu asistenta obtížné
omezování aktivity – bránit příjemci, aby využil schopnosti, které má nebo, aby činil rozhodnutí, kterých je schopen, omezování jeho samostatného jednání , v němž je obsaženo domnělé riziko
infantilizace – jednání s příjemci jako s malými dětmi
zastrašování – vzbuzování strachu s cílem přimět ho k požadovanému jednání nebo naopak ho od určitého jednání odradit
nálepkování – označování příjemce podle jejich chování či postižení výrazem, které se pak užívá v hovoru o něm
stigmatizace – chování asistenta, které vyjadřuje odpor, nechuť k příjemci jako by jeho postižení bylo nakažlivé
nerespektování tempa – podávání informací bez respektování základních zásad komunikace s příjemci s omezenými rozumovými schopnostmi a nátlak na něj, aby vykonával určité činnosti rychleji než je schopen
zneplatňování – chování asistenta, kterým dává najevo, že neuznává to, co příjemce říká nebo cítí
odhánění – odmítání asistenta s příjemcem mluvit, být v jeho blízkosti, vylučování ve smyslu fyzickém i psychickém
zvěcňování – jednání, manipulace příjemcem jako s věcí
ignorování – chování v přítomnosti příjemce jako by přítomen nebyl, mluvení o něm v jeho přítomnosti s další osobou
vnucování – chování asistenta, které nerespektuje svobodnou volbu příjemce, nátlak na něj aby udělal něco, co asistent pokládá za vhodné
odepírání pozornosti – odmítání pozornosti příjemce, když o ni žádá nebo odmítání vyjít vstříc jeho zjevné potřebě
obviňování – otevřené nebo skryté obviňování z něčeho, co příjemcezpůsobil nebo naopak neudělal kvůli svým omezeným možnostem nebo proto, že neporozuměl situaci
vyrušování – přerušování rozhovoru příjemce, jeho činnosti nebo narušování jeho soukromí
zesměšňování – chování asistenta, které obsahuje skrytý nebo zjevný výsměch, pobavení vůči příjemci buď zvláštním chováním, nevhodnými poznámkami nebo ponižování

Také odváděni od uvědomělé zodpovědnosti za svůj osud a péči o vlastní zdraví, která jim přináleží.
Příjemce má povinnost respektovat práva asistentů, je za sebe odpovědný, včetně trestní či správní odpovědnosti.